A gyűjtő
- Kiss the girls -


A gyűjtő gyűjt, a gyűjtő valahol mélyen bent mániákus, a szerzés és birtoklás vágyának kielégítése hajtja. De mi van ha beteg is ráadásul, telve kissebbrendűségi érzésekkel és van benne egy kis szadizmus is? Akkor nőket gyűjt. Fiatalokat, szépeket, okosakat, különlegeseket - feketéket, fehéreket egyaránt. Nincs rossz ízlése egyébiránt. Gyilkol is persze, de nem ez az elsődleges motivációja. Szeretni akarja a nőket: nézni őket, simogatni, becézgetni. Csak valahogy rosszul fog hozzá: ezek a nők a való életben soha nem állnának vele szóba, ezért hát elrabolja őket, büdös kis cellákba zárja és szexrabszolgaként tartja őket. Modern Casanovának tartja magát, pedig csak egy szánalmas alak, aki önnön személyiségével nem tud meghódítani egy nőt, nem tudja a szerelem ígéretével behódolásra kényszeríteni a modern kor emancipált nőit, ezért hát álruhába bújva, erőszakkal akarja az öntudatukat, büszkeségüket letörni. Beteges játékát éveken keresztül folytatja, a rendőrség pedig tehetetlenül áll a megoldatlan rejtély előtt: a gyűjtő nem hibázik, nincs gyenge pontja, nem hagy maga után nyomokat.

Mígnem elköveti az első nagy hibát, amit sorban követ a többi: elrabolja a washingtoni törvényszéki pszichológus unokahúgát, aki természetesen bekapcsolódik a nyomozásba és lassanként egyre több mindenre jön rá. Ebben a szerepben Morgan Freemant láthatjuk, aki a Hetedikben látott teljesítménye után itt sem okoz csalódást. Imponáló a logikája, a nyugalma és a problémákhoz való hozzáállása. Egy enyhe erotikus szál is feltűnik, amikor a gyűjtő fogságából egyedül megszökött szép doktornő csatlakozik hozzá, hogy segítsen kiszabadítani a többi foglyul ejtett lányt. A film nagy pozitívuma, hogy a szerelmi szálat nem varrja el: nem tudjuk meg, hogy a sok tragédia után a doktor és a kiszabadult lány egymásra talál-e, vagy csak jó barátok maradnak, esetleg elfelejtik egymást.

A gyűjtő hanyatlása ott kezdődik, amikor egy lányt nem tud betörni: van valaki, aki az erőszak, a fenyegetés és a beadott drogok hatására sem adja meg magát, megszegi a szabályokat - amit a pszichopaták világában halállal büntetnek. Ashley Judd-ot láthatjuk a szabadidejében kickboxoló, főállásban gyermekorvosnő szerepében. Nagyon jól játszik, elhiteti, hogy tényleg szenved, meri vállalni a kamera előtt a feldagadt arcot, az összekarmolt bőrt - mer csúnya is lenni. Egyébként pedig nagyon szép: nem klasszikus értelemben, hanem inkább különleges, egyedi és végtelenül bájos. Korábban az Al Pacino - Robert de Niro neve által fémjelzett Szemtől Szemben című filmben láthattuk Val Kilmer feleségeként, akkor még szőkén. De a fekete haj legalább olyan jól áll neki.

A film majdnem végig izgalmas, a feszültség ívét csak néha töri meg egy-egy nem odaillő, vagy lanyhább epizód, amit azért el lehet nézni. Van benne néhány kidolgozatlan és elnagyolt részlet, ami felett azonban könnyedén siklunk át a körömrágó izgulás közepette. A film eléggé hajaz a Hetedik című pszichothrillerre, amely filmnek A gyűjtő édestestvére, ha pontosabbak akarunk lenni, akkor kistestvére. De jól beleillik a Bárányok hallgatnak által elkezdett sorozatba - ez sem fog a borzongást kedvelőknek csalódást okozni. Ha mélyebb tartalmat is akarunk keresni a filmben, azt is találhatunk: manapság az emberek nagyon egyedül érzik magukat, társra vágynak, csak valahogy senki nem tanította meg őket arra, hogy is kell csinálni. Számomra pedig még egy aggasztóbb üzenete is van a filmnek: mindig figyelnek és szemmel tartanak minket, mindenhonnan veszély leselkedik ránk - legfőképpen onnan, ahonnan nem is várnánk.

kandi

Linkek:
Kiss the girls
Pesti Est