(A Miniszter Félrelép)

>nya
>blumi, (jegyüzér)
>keki
>gomboc
>megyecske
>sisso
>gg
>ct
>BP
>BPne
>minusz
>minuszne
>muzsa
>tung
>tungne
>gyur
>eva
>szabi

Péntek este invázió jelleggel szállta meg az impresszum fentebb felsorolt társulata az egyik legdrágább magyar mozit. Megpróbáltuk tetten érni azt a bizonyos félrelépést... Erre várt volna a magyar filmgyártás? A Csinibaba abszolút sikere után itt a következő slágergyanús alkotás, noha egy kicsit amerikanizált lett az ügy. Kern András és Koltai Róbert rendezésében - a színházi darab sikere után, no és persze Andy Vajna producer közreműködésével - elkészült az első magyar "hollywoodi" film. Izzik a  propaganda, werkfilm, riportok, baki-parádé, weboldal, filmzene + ami kell.

A Corvin moziba kivonuló iNteRNeTTo-szerkesztőség mindazonáltal nem csalódott. A nagyteremben még tapsoltak is, igaz nem a film végén, hanem a reklámok és a film közötti leheletnyi csendet megtörő óriási böffentés értekeléseként. A szénsav igen mélyről tört fel valahol a nézőtér közepén. Mindenesetre a taps és a röhögés megadta az alaphangulatot...

A film kezdése kicsit reklámszagú lett: az első öt perc a legprofibb pizzareklám, amit valaha is láttam, szerencsére később egyre ritkábban tűntek fel a szponzorok. Kezdetben dől a geg és néhány fárasztó vicc.  Kern az Astoriában megpróbálja lefektetni az ellenzék vezetőjének titkárnőjét (a mellékelt ábra szerint). A féltékeny férj által megbízott, és épp leleplezésre készülő magánnyomózóra ráesik a tolóablak, amely egyébként még legalább 362-szer szalad le a film során. A miniszter és a titkárnő felfedezik a hullát: botrányveszély, jön Koltai (a miniszteri titkár), és mentik a menthetőt. Közben fokozatosan érkeznek a szobába a hívatlan vendégek: a titkárnői férj, a miniszteri feleség, egy renitens szobapincér, a szállodaigazgató, stb. Egyre kuszább szálak, egyre több ember, egyre több poén. A közepefelé kezdtek egy kicsit jobban rázkódni a rekeszizmaim, a végén már vísítani is lehet. Summázva ennyit a humorról. A többit látni kell.

Bizonyára komoly gázsik röpködtek, de a színészgárda valóban unikális. Koltai ugyanazt a balek-stílust játssza, mint a Szambában, Kern egyre vulgárisabb, sőt egyre ráncosabb, de végre megint lesmárolhatott egy fiatal hölgyet, már úgyis olyan régen volt az autós szexjelenet Eszenyivel a Sztracsatellában. Gáspár Sándor, Reviczky Gábor és Udvaros Dorottya a legjobbját hozza. A fiatal titkárnő - Dobó Kata -  kiválasztása állítólag 400 jelentkező közül történt (ez gyanús:), mindamellett nem volt rossz választás ;-) Igaz csak mellékszereplőként, de zseniális Torgyán-paródiát alakít Bezerédy Zoltán, akit már igen rég láthattunk a filmvásznon. A film zenéjét Dés László szerezte-szerkesztette, van egy-két jó szám (pl. Geszti Bébi-kannibálja), de egészében a zene nem jött be annyira.

Szóval sikergyanús. A KundK duó a sztracsi-szambázás után a nagyvilági moziiparba vetette bele magát. Kis hazánkban azonban még mindig csak a játékfilmek ütnek, döglődik az art. És ha már hollywoodi az új stílus, akkor készülhetne végre egy jó kis magyar akciófilm, egy sci-fi, egy thriller. Persze fő az optimizmus. Mi jöhet még?

ct


A film a Pizza Hut reklámjával kezdôdik, aki nem figyel oda, hirtelen nem is tudja, hogy még a film elôtti reklámok egyikét látja, vagy ez már maga a film. A motoros pizzakihordó személyében felismerhetjük Koltai fölfedezettjét, a vállfás Gyuszi bácsi kamasszá serdült tanoncát. Ebbe a filmben annyi a szerepe, hogy néz. Nézi Dobó Kata remekbe szabott fenekét, miközben az a Parlament impozáns lépcsôin riszálja magát. A film további részeiben láthatjuk még az ijú tehetség bal cicijét, ami a hirtelen leszakadó melltartójából bukkan elô. Jó fogás volt ez a rendezôktôl, mert hiszen az ivarérett férfi lakosság legnagyobb része valószínűleg a sokat sejtetô plakát miatt vett erre a filmre jegyet. Kár, hogy az igazán szép Dobó Katát csak testi adottságai teszik alkalmassá ennek a szerepnek az eljátszására. Bár ami engem illet, akkor sem csókolóznék Kernnel, ha a karierem múlna rajta. A miniszter Kern alakításában kicsit frivol, rámenôs, rondaságában is van valami elegancia és báj. Legjobban akkkor tetszett, amikor világoskék Fékon ingjében, csupasz és szôrös pipaszár lábakkal indult épp a Parlamentbe. Azt eddig is sejtettük, hogy a politikusoknál nincs minden rendben, de azért reméljük nem ilyen hülyék hozzák a törvényeket. Az éjszakai ülésen habzó szájjal üvöltözô valaki emlékeztet egy létezô személyre, biztos másokat is, akinek nagy sikerű uszító beszédét a laza miniszternek zsebre tett kézzel, egy pár magánéleti utalással sikerül überelnie, és már siet is vissza az Astoriába. Több más mellékszál mellett ez a parlamenti is felesleges idôhúzás. A Koltai alakította kissé gátlásos, a mama szemefénye Galamb titkár úr egész hiteles. Legfôbb erôssége a ronda grimaszkodás. A film végére ô is eljut ama férfisoviniszta felismerésig, hogy lehet ô bármilyen ronda és kövér, azért még férfias, és van olyan nô, aki kifejezetten ezt szereti. Ebben a filmben az egyik fôszerepet az ablak játssza. A szereplôk szinte el is felejtenek az ajtón át közlekedni, minden dolgukat az ablakon keresztül intézik. A tárgyi fôszereplô sikeres megválasztása után a színészeknél sem adták alább. Feltűnik a vásznon a kicsit már megroggyant, de szállodavezetésre még alkalmas Kállai Ferenc, a kicsit meghízott Hernádi Judit, a még ebben a filmben is jót alakító Udvaros Dorottya, és az egész jó hátsóval rendelkezô Kamarás Iván . Voltak a filmben pergô, szórakoztató részek, csak sajnos voltak néha üresjáratok is. Sok volt a szóvicc, ami igazán hatáskeltô, de egy idô után unalmas, ha semmi nem történik közben a vásznon. Mindent összevetve, nézhetô a film, a maga nemében állja a sarat. Nem várhatunk tôle semmi komoly mondanivalót, egyszerű, könnyed vígjáték, ami csak átmosni akarja az agyukant, de szerencsére nem okoz maradandó károsodásokat.

Kandi


Ez egy gyenge focimeccs, elsô félidôben semmi, késôbb helyzet-helyzet hátán, de gól egyikbôl sem lesz. A végeredmény 0:0, ami hazai pályán csalódás. A film tele van olyan rossz poénokkal, hogy pl. felborul egy kocsi, kiömlik egy rakás színes folyadék, semmi köze a sztorihoz, egy csomó pénz elmehetett rá, feleslegesen, talán csak annyi értelme van, hogy bemutatták van ám kaszkadôrünk is. Ami a másik bunkóság, hogy ilyen kikacsintgatások vannak benne, hogy hát igen félre izélnek a miniszterek, de még mindig jobbak, mint ezek a hülye kisgazdák, akik csak ordibálni tudnak. Ez régen a kabarékban volt divat, hogy hát igen szar ez a szocializmus, tudjuk mi is, de azért van nálunk rosszabb is. Szóval a film ugyanúgy a választási kampány szerves része, mint az, hogy a 65 évesek ingyen utazhatnak még a repülôn is, igaz hogy csak január végétôl február elejéig, meg csak a belföldi járatokon, de már ettôl is sokat javult a közérzetem. Egyszer le kéne ülni és megbeszélni azt is mi a különbség a film meg a színház között, mert szerintem nem csak annyi, hogy a színházban függöny van meg kijönnek meghajolni, a filmen meg simán meg tudunk borítani egy kocsit a rakparton. Azért vannak jó részek, nem akarok lebeszélni senkit, nem minha ez sokat számítana, megdôlni látszik ugyanis az az elmélet, hogy azért járunk moziba mert a másik ember is jár. Ha ebbôl indulunk, ezt a filmet csak egy ember nézné meg, kettô már nem. Nagy siker film lesz ez, épp úgy, mint a Honfoglalás - tudnak ezek a Koltai(y)k!

Duma


(Ha meg tudod különböztetni a nőket a számítógépektől, akkor nincs baj. Egy szempont: nőink lassabban avulnak, mint gépeink. Udvaros Dorottja megunt feleségként szerepel, a miniszter tőle lép félre. Istenem, hogy vártam tíz éve, hogy levegye a melltartóját: nem voltak ráncok a nyakán, ő volt a vágy titokzatos tárgya. Öt éve egy 486-osra vágytam, ma fizetnek, ha elviszem. Akkor kiszaladt a vér az ismerőseim arcából, ha eldicsekedtem vele. Gépeink esélytelenek, nőink viszont felvehetik a harcot az idővel. Méhes Mariettát elnyelték az Egyesült Államok, az emlékeinkben él, szőkébb, megismerhetetlenebb, mint amikor eszkimó asszonyként fázott.)

Ny:A

Coming up: